La educació s’analitza des de 3 conceptes. Com
a sistema, com a tasca i com a professió.
Avui vaig a parlar sobre el concepte
d’educació com a professió ja que vaig escriure un post sobre un professor que
hem va agradar molt i em fa fer veure tot l’entramat de l’educació d’una manera
diferent.
Trobem el docent com a tècnic i el docent pràctic o reflexiu. El docent
tècnic es fa una pregunta i es “ com tinc que ensenyar eficaçment?”.
Hi ha diferents autors que han escrit sobre el tema; Sanchez Bañuelos,
Mosston. Parlen sobre diferents metodologies d’ensenyament per a ser un millor professional.
Dins aquesta visió tècnica de com ensenyar s’estableixen objectius per a
aconseguir-los i es plantegen a traves de taxonomies, que son classificacions o
distribucions jeràrquiques. Parteixen dels principis educatius generals per
exemple les taxonomies motores i van evolucionant cap a objectius mes
complexos.
D’altra banda el docent pràctic reflexiu entén l’educació com una pràctica
lliure i deliberativa. El fonament de l’educació no es científic sinó humanístic,
on l’objectiu es desenvolupar d’una forma correcta a l’esser humà. La ètica
ocupa un lloc fonamental en aquesta perspectiva.
Tom (1981) un autor, parla de la docència com a un ofici moral on el
professor esta sempre immers en valoracions morals i té que decidir èticament el
que esta be o mal. Les activitats que cal aplicar son aquelles que possibiliten
a l’alumnat a adquirir coneixements i habilitats que els capaciten a prendre
les seues pròpies decisions.
Per a acabar dir que l’ultima concepció de la teoria educativa seria l’educació
com a sistema crític on el professor té una visió política. En aquesta visió
apareix el docent transformador on busca com a objectiu alliberar consciencies
( control social).
No hay comentarios:
Publicar un comentario